Újabb, szinte kifizethetetlen terhet akaszt a kormány az autósok, motorosok nyakába.
2012 január elsejét követően a Magyarországon vásárolt járművek vagyonszerzési illetéke drasztikus, még soha nem látott módon emelkedik. Leginkább a 4 évnél fiatalabb, nagy (120 Kw-nál nagyobb) teljesítményű járművek tulajdonjog szerzését kívánja "büntetni" kilowattonként 850 Ft-os illetékkel.
0-3 év | 4-8 év | 8 év felett | |
0-40 Kw |
550 Ft/kW 0-22 000Ft |
450 Ft/kW 0-18 000 Ft |
300 Ft/kW 0-12 000 Ft |
41-80 Kw |
650 Ft/kW 26 650-52 000 Ft |
550 Ft/kW 22 550-44 000 Ft |
450 Ft/kW 18 450-36 000 Ft |
81-120 Kw |
750 Ft/kW 60 750-90 000 Ft |
650 Ft/kW 52 650-78 000 Ft |
550 Ft/kW 44 550-66 000 Ft |
120 Kw felett |
850 Ft/kW 102 850 Ft - |
750 Ft/kW 91 750 Ft - |
650 Ft/kW 78 650 Ft - |
A jogalkotók szándéka vélhetően az volt, hogy a tehetős vásárló többet fizessen, mint a szegényebb. Sajnos ez a rendszer arra ösztönzi a vásárlókat, hogy inkább az idősebb, esetleg kisebb teljesítményű járművet válasszák az álomautó helyett.
A mai kor közlekedési viszonyai erősen indokolják, hogy 100 lóerő (74 Kw) körüli autót vásároljunk, márpedig ebben a kategóriában a 4 évnél fiatalabb korszerű, környezetkímélő autóért is 48 100 Ft-ot kell már fizetni. Ha 4 és 8 év közöttit vásárolunk 40 700 Ft-ot különítsünk el átírás céljából, míg 8 év felett 33 300 Ft szükséges.
2012-ig az illetéktörvény szerint 1890 ccm-ig 18 Ft/ccm illeték fizetendő, és az itteni felső határ már átesik a 80-120 Kw-os árkategóriába. Jellemzően az 1600 ccm-es autók már tudnak 74 -80 Kw-ot, tehát vehetjük eddigi elméleti határnak ezt a hengerűrtartalmat, tehát 1600 * 18 Ft= 28 800 Ft- helyett alakultak így az árak. Ebből az következik, hogy 25-85 %-os növekedés következett be az illetékmódosítás miatt, ráadásul úgy, hogy a korszerűbb, környezet kímélőbb járműveket bünteti.
Ennek a változásnak egyébként megint a nagy átlag a vesztese, hiszen az eddigi átlagos 25-30 000 Ft helyett megközelíti az 50 000 Ft-ot az új illeték, és ezen nem lehet spórolni. Az újabb, nagy teljesítményű autók tulajdonosai viszont élhetnek a fenti lehetőséggel, tehát nekik van lehetőségük a kiskapu használatára, átlag autós díj kifizetésével.
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy a 8 évnél idősebb, jellemzően EURO III. illetve ennél rosszabb besorolású, kisebb teljesítményű járművek illetéke elvileg alacsonyabb lett, bár inkább csak stagnál. Egy 41 Kw-os autó esetében is már 18 450 Ft fizetendő, ami a 18 Ft-os illetékkel számolva 1093 ccm-nek felel meg. Ezek az autók már jellemzően 40 Kw felett teljesítenek, az alatta lévők pedig (Trabant, Maruti, Skoda) egyébként is olyan árkategóriában találnak új gazdát, ahol eddig is "luxus" volt az átírás költségét felvállalni. Tehát csak ebben az árkategóriában van érzékelhető különbség a vagyonszerzési illetékben.
Talán az is lehetett célja a jogszabály alkotóinak, hogy arányos legyen a jármű értékével a fizetendő illeték, de ez sem sikerült. Trabantot 50 000 Ft-ért vásárolva, 37 Kw teljesítménnyel 11 100 Ft-ért birtokolhatunk, ez a vételár 22 %-a. Egy 408 Kw-os BMW X6, 4,4 literes motorral szerelve 346 800 Ft, a maga minimum 16 Milliós árához képest csak 2 %.
1990. évi XCIII. törvény
az illetékekről
Gépjármű és pótkocsi visszterhes vagyonátruházási illetékének mértéke
24. § (1) Gépjármű tulajdonjogának megszerzése esetén az illeték mértékét a jármű hajtómotorjának hatósági nyilvántartásban feltüntetett - kilowattban kifejezett - teljesítménye, és a jármű gyártástól számított kora alapján kell meghatározni az alábbiak szerint:
Jármű hajtómotorjának teljesítménye (kW) |
|||
0-3 év | 4-8 év | 8 év felett | |
0-40 | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW | 300 Ft/kW |
41-80 | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW |
81-120 | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW |
120 felett | 850 Ft/kW | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW |
Ha a hatósági nyilvántartásban a gépjármű teljesítménye csak lóerőben van feltüntetve, akkor a lóerőben kifejezett teljesítményt 1,36-tal kell osztani és az eredményt a kerekítés általános szabályai szerint egész számra kell kerekíteni. Ha a hatósági nyilvántartás a gépjármű teljesítményét nem tartalmazza, akkor az adóhatóság a gépjármű azonosító adataival megkeresi az illetékes közlekedési hatóságot a gépjármű teljesítménye közlése végett. Ez esetben ezt az adatot kell a gépjármű tulajdonjogának megszerzése után fizetendő illeték alapjának tekinteni.
(2) Pótkocsi tulajdonjogának megszerzéséért, ha a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 2500 kg-ot nem haladja meg 9000 forint, minden más esetben 22 000 forint illetéket kell fizetni.
(3) Gépjárműre, pótkocsira vonatkozó haszonélvezet, használat, illetve üzembentartói jog megszerzése esetén az (1), (2) és (7) bekezdésben meghatározott illetékek 25%-ának megfelelő illetéket kell fizetni.
(4) Amennyiben gépjármű, pótkocsi tulajdonjogának megszerzésével egyidejűleg haszonélvezeti, használati vagy üzembentartói jog alapítása történik, illetve gépjármű, pótkocsi tulajdonjogát az azon fennálló használati, haszonélvezeti, illetve üzembentartói jog jogosítottja szerzi meg, a tulajdonjog megszerzőjét terhelő illeték megállapítása során az (1)-(2) és (7) bekezdések alkalmazásával megállapított illetéket csökkenteni kell a haszonélvezeti, használati, illetve üzembentartói jog megszerzéséért a (3) bekezdés szerint fizetendő illeték összegével.
(5) Gépjármű, pótkocsi tulajdonjoga, illetve gépjárműre, pótkocsira vonatkozó haszonélvezeti, használati jog meghatározott hányadának megszerzése esetén a megszerzett hányadra arányosan eső illetéket kell fizetni.
(6) Nem kell az illetéket megfizetni, ha a vagyonszerző a tulajdonszerzés bejelentésével egyidejűleg külföldi kivitel céljából Z betűjelű ideiglenes rendszám kiadását kéri, mindaddig, míg a gépjármű tartós belföldi használatához szükséges forgalmi engedély kiadását nem kéri vagy a gépjárművet belföldön nem értékesíti.
(7) A 120 kW-nál nagyobb teljesítményű hajtómotorral rendelkező autóbuszok, tehergépkocsik és vontatók tulajdonjogának megszerzése esetén az illeték mértékét úgy kell meghatározni, mintha a gépjármű 120 kW teljesítményű hajtómotorral rendelkezne.